RETORIKA - Tatjana Zidar Gale s.p.

Nahajate se: > Blog > Zgodbe ljudi, k...

Zgodbe ljudi, ki so se znašli v stiski

Pisala nam je ga. Mihaela (44 let) in Ljubljane. Sooča se težavami, ki so se pričele, ko je napredovala na mesto vodje svojim sodelavcem, s katerimi je bila pred tem na enaki hierarhični ravni:

Verjetno vam običajno pišejo zaposleni, ki se počutijo žrtve mobinga s strani svojih nadrejenih. Kaj pa v obratnem primeru, ko se nadlegovanega počuti šef? Nekaj let smo skupaj s petimi sodelavci delali na oddelku produktnih menedžerjev. Mogoče se nismo imeli noro radi, a smo vendarle korektno sodelovali, spoštovali delo drug drugega in vzdušje je bilo pravo. Nato so našega šefa premestili na drug oddelek in s tem so se v bistvu pričele moje težave. Nekaj časa smo ostajali pod vodstvom direktorice, potem pa se je ta odločila, da bo kot novi vodja našega oddelka napredoval nekdo izmed nas. Po nekaj tednih različnih nalog, predstavitev in razgovorov sem bila izbrana za novo vodjo oddelka produktnih menedžerjev. Prva, ki mi je čestitala in bila iskreno vesela, je bila sodelavka, s katero sem se do takrat zelo dobro razumela – recimo ji Tanja. Mislila sem, da bo tako tudi ostalo, a je čas pokazal, da sem se še kako zmotila. Takoj po napredovanju sem se lotila manjše reorganizacije delovnih obveznosti in navad na našem oddelku, da bi dosegali čim boljše rezultate ter bili čim bolj učinkoviti, saj so se zahteve vodstva nenehno povečevale. Vsi so delili moje navdušenje in so z veseljem sprejemali nove izzive, razen Tanje, pri kateri je vsaka sprememba naletela na odpor in piker komentar. Ne vem, če je bilo tako tudi prej, a sedaj, ko ji jaz nalagam obveznosti oziroma jo sprašujem po rezultatih njenega dela, imam občutek, da se želi izogniti vsakršnemu naporu. Poleg tega je postala do mene zelo hladna, neprijazna, na trenutke celo nesramna. Zdi se mi, da ne more sprejeti dejstva, da sem postala njena nadrejena in se mi ves čas upira. To seveda otežuje delo celotnega oddelka in me zelo moti. Ves čas ima negativne komentarje glede vsega, kar počnemo, na glas kritizira moje odločitve, na sestankih se z mano prepira in mi odgovarja nazaj v tonu najstnika, ki jezika svojim staršem. Zelo mi je neprijetno in vem, da velikokrat odreagiram napačno, vendar ne vem, kaj naj storim. Ne vem, kako naj med nama ustvarim distanco, ki bi mi pomagala v brzdanju njenega neprimernega obnašanja, saj najini prepiri mečejo slabo luč na ves naš oddelek. Morda pa je za kakršnokoli izboljšanje že prepozno? Morda sem že v začetku storila določene napake, ki se jih zdaj ne da popraviti? Zavedam se, da je to lahko res, a vseeno bi vas prosila za kakšen komentar in morebiten nasvet za prihodnost.
 
ODGOVOR
Po mojih izkušnjah se kar pogosto tudi nadrejeni srečujejo z mobingom, sploh če so napredovali izmed ostalih sodelavcev. Strinjam se, da je sodelavka verjetno zavistna, ker ste napredovali vi oz. se težko sprijazni z nastalo situacijo. Mogoče je pričakovala, da bosta imeli po napredovanju prijateljski odnos, ko pa ste ji povedali, kaj naj izboljša oz. spremeni, zna biti, da je to vzela zelo osebno. Vedenje vaše sodelavke Tanje strokovno imenujemo pasivno-agresivno vedenje. To pomeni, da direktno ne pove, kaj jo moti oz. ne izrazi svojih čustev, ampak jih izraža na pasiven način npr. skozi sabotažo uspeha, s pikrimi pripombami ipd. Zveni, kot da je Tanja zelo nezadovoljna, pa si o tem ne upa na glas spregovoriti.
 
Ne zdi se mi, da je prepozno, da bi karkoli ukrenili glede nastalih težav. Najboljša rešitev se mi zdi za začetek iskren pogovor s Tanjo. Pomembno je, da ji v pogovoru predstavite vaša opažanja glede njenega nesodelovanja, kakšne posledice ima to za celoten kolektiv in za delovno uspešnost. Nato jo lahko vprašate, kako ona dojema nastalo situacijo, zakaj je tako nezadovoljna in kaj si želi, da bi bilo drugače. Če bo sodelavka pripravljena na odprt pogovor, se mi zdi to odlično. Pomembno je, da se v tem primeru obe odkrito pogovorita o svojih občutkih in možnih rešitvah. Dobro je tudi, da ji pokažete, da vam ni vseeno za vajin odnos in  njeno počutje v kolektivu.
Hkrati je bistveno, da tudi vi ponotranjite svojo novo pozicijo, da ste torej nadrejeni. To pomeni, da vas mogoče vsi podrejeni ne bodo vedno marali in boste morali postaviti tudi meje. Pomembno je, da raznih opazk in kritik ne vzamete osebno (ravno v zadnji izdaji novic sem pisala o razliki med kritikami na račun vedenja in osebe). Zveni, kot da Tanjine opazke jemljete osebno in vas bolijo. Dobro je, da raziščete, zakaj jih jemljete tako osebno; imate morda tudi sicer težave s slabo samopodobo, s postavljanjem meja in s tem, da vas nekdo mara ali ne. Če ugotovite, da imate na teh področjih težave, potem je dobro, da nekaj naredite glede tega. To bo spremenilo tudi vaše reakcije v odnosu do sodelavke in njeno zoperstavljanje vas ne bo več tako sprovociralo.
 
Če torej vaša sodelavka Tanja na pogovor o vajinih težavah ne bo pripravljena, ji boste verjetno primorani postaviti strožje meje. V tem primeru je pomembno, da sodelavki jasno daste vedeti, da ne boste dopustili, da z vami govori na tak način. Recite ji npr. takole: »Prosim ne govori z menoj tako, povej mi na lep in spoštljiv način, če te kaj moti …«. Pomembno je namreč, da začuti, da imate vi moč in ste nadrejeni, torej se ji ne boste podredili, čeprav vas želi ponižati. Poleg tega jo lahko izzovete; če kritizira vaše ideje in projekte, jo lahko vprašate, kakšne ideje ima ona, kako bi ona izpeljala projekt ipd. Če vse to ne bo pomagalo, lahko tudi razmislite, če je možno uvesti kakšne sankcije, npr. Tanjo premestiti na drug oddelek ali kaj podobnega. V tem primeru bi bilo dobro tudi, da se posvetujete z vašim nadrejenim in skupaj izdelata načrt možnih ukrepov.
 
Želim vam veliko uspeha pri razreševanju konflikta in veselja pri vašem delu.
Maruša Zaletel

Maruša Zaletel: je univ. dipl psihologinja, integrativna psihoterapevtka (ima Evropsko diplomo iz psihoterapije), supervizorka in predavateljica. Dela v svoji zasebni praksi v Kranju, predava pa tudi drugod po Sloveniji in v tujini. Kaj več o njej si lahko preberete na www.psihoterapija-mz.si

Coaching in terapija

Kontakt

Telefon:
(01) 437 23 33
031 308 900
Fax:
(01) 437 23 33

Naslov:
Šmartinska 68, 1000 Ljubljana